Wpływ olejów na zdrowie człowieka

Oleje w diecie przez wiele lat były skrajnie demonizowane. Uważano, że przyczyniają się do tycia i powodują wzrost złego cholesterolu we krwi. Zupełnie niesłusznie! Okazuje się, że oleje są sprzymierzeńcami zdrowia i szczupłej sylwetki – oczywiście nie wszystkie.

 

 

Każda zbilansowana dieta opiera się na odpowiednio dobranym udziale białka, węglowodanów i tłuszczów w codziennym jadłospisie. Błędnym jest przekonanie, że prowadząc zdrowy tryb życia należy wykluczyć z diety tłuszcz. To dzięki tłuszczom organizm przyswaja witaminy i minerały, lepiej i bardziej intensywnie odczuwa smak, a także poprawia się funkcjonowanie układu krwionośnego. Należy jedynie zmienić jego rodzaj – ze zwierzęcego na roślinny, zwracając uwagę na stosunek kwasów tłuszczów jednonienasyconych, wielonienasyconych i nasyconych.

Jakie tłuszcze najzdrowsze…

Najzdrowsze są oleje roślinne zawierające dużo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę i choroby serca. Spośród nich ostatnio na topie jest zwłaszcza olej kukurydziany, o którego właściwościach i zastosowaniu można przeczytać tutaj: https://poznajsienatluszczach.pl/2018/07/02/olej-kukurydziany/.

Innym rodzajem zdrowego tłuszczu są te zawierające kwasy tłuszczowe jednonienasycone. Przyczyniają się one do stabilizacji poziomu cukru we krwi, a także pomagają uregulować poziom złego cholesterolu. Spośród nich można wyróżnić tłuszcz z owoców awokado, oliwę z oliwek czy tłuszcz zawarty w maśle orzechowym.

… A jakie najgorsze?

Ostatnią kategorią, cieszącą się najgorszą sławą, są kwasy tłuszczowe nasycone. Najnowsze badania wykazują jednak, że te spożycie tych tłuszczy nie koreluje tak bardzo ze zwiększeniem ryzyka chorób serca jak uważano dotychczas. Kwasy tłuszczowe nasycone znajdują się przede wszystkim w maśle, mleku, czy oleju kokosowym.

Osiągnięcia dietetyków i badaczy wykazują, że nie ma co obawiać się tłuszczy i śmiało – lecz z głową włączać je do codziennej diety. Doskonale uzupełnią smak posiłków, a także dostarczą zdrowych kalorii i energii. Należy jednak pamiętać aby ich dzienna ilość nie przekraczała około 60 gramów. Pozwoli to zachować szczupłą sylwetkę jednocześnie wykorzystując wszystkie dobrodziejstwa płynące ze spożywania tłuszczy.

 

Artykuł sponsorowany na zlecenie whitepress pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Płatne konsultacje

Konsultacje zdrowotne
rejestracja@zdrowiebeztajemnic.pl

Darowizna edukacyjna

Jeśli podoba Ci się ten blog, wspomóż mniejszą lub większą kwotą moją edukację w zakresie medycyny (kursy/szkolenia, książki, urządzenia).

Najbliższe artykuły
  • „Dzieci z głodującymi mózgami” – Jaquelyn McCandless – recenzja książki
  • Zespół psychologiczno-jelitowy GAPS – Natasha Campbell-McBride – recenzja książki
  • „Życie bez pieczywa” – Christian B. Allan, Wolfgang Lutz – recenzja książki
stat4u

pokoj na wynajem gdansk
masaż shiatsu gdańsk
terapia Bowena Gdańsk
Refleksoterapia Gdańsk