Ryz basmati i jasminowy – czy faktycznie sa takie zdrowe?

Ryz Basmati to do niedawna byl jeden z moich ulubionych ryzow. Jego ‚produkcja’ przewaznie odbywa sie w Pakistanie lub Indiach w niekoniecznie czystych glebach, a jego przechowywanie czesto jest dalekie od idealu stad kumuluje sie w nim wiele zanieczyszczen przemyslowych i nie tylko. Charakteryzuje sie delikatnym orzechowym posmakiem(za co ja go akurat lubialem). Z kolei ryz jasminowy przewaznie pochodzi z Tajlandii i niestety, jak to bywa w rejonach ktore produkuja cokolwiek na masowa skale – jakosc pozostawia wiele do zyczenia. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Obydwa typy ryzu kupowalem do niedawna, jednak ich wysokie indeksy glikemiczne spowodowaly, ze mimo ze mialem bardzo zblizony tryb zycia do niedawna po prostu szybko przytylem. Nie tylko to mnie zmartwilo – moje wyniki metali ciezkich we wlosie i moczu takze powedrowaly do gory. Co jeszcze nie ciekawego kryje w sobie ryz basmati i jasminowy?O tym ponizej.

 

 

Ryz basmati i jasminowy wg.badan

  • Badanie ryzu Basmati i Jasminowego w Szwecji wykazalo , ze 71% ryzu basmati i 20% zbadanego ryzu jasminowego zawiera plesn (aflatoksyne B). Aspergillus byl
    najczestszym typem plesni wystepujacym w zbadanych probkach ale wykryto takze i penicillum, eurotium, wallemia, cladosporium i innego. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19680928
  • Sprawdzono indeks glikemiczny ryzu jasminowego – wykazano, ze po ugotowaniu wynosi on 96 do 116 i sklasyfikowano go jako wysoki. IG (indeksy glikemiczny) byl taki
    sam jesl ichodzi o odmiany Amerykanskie jak i Tajlandzkie tego ryzu. 1)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24438213
  • Ryz basmati z Pakistanu zostal przebadany pod katem toksyn plesni (aflatoksyn) – Zbadano 1750 probek – 78% z nich zawieralo toksyne plesni. Ale to nic – ryz brazowy z tego kraju w 854 probkach mial jeszcze gorsze wyniki – 79% z owych probek mialo w sobie toksyne plesni. Jak to skomentowac?napewno nie kupowac zadnego ryzu z tego kraju gdyz najprawdopodobniej przechowywanie tego ryzu pozostawia wiele do zyczenia. 2)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28221977
  • Zbadano trzy typy ryzu pod wzgledem zawartosci nieorganicznego arsenu – Wykazano, ze ryz jasminowy(polerowany) zawieral go naprawde sporo(tyle samo co zwykly bialy) (68nano gramow na 1 gram ryzu). Otreby ryzyowe mialy go przewaznie 7 do 9 razy wiecej. Wszystkie probki ryzu(180 sztuk)
    pochodzily z Tailandii. 3)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22488070
  • Czerwony ryz jasminowy z kolei zawiera takie substancje jak oryzanol, tokoferole i tokotrienole(witamnina E). Wykazuje dzialanie antynowotworowe, antyoksydacyjne i badania to potwierdzaja (hamuje metaloproteinazy 2 i 9 MMP-9). 4)ncbi.nlm.nih.gov/pub23med/24969892
  • Otreby ryzu jasminowego hamuja stan zapalny(cytokine zapalna IL-6) oraz hamuje geny lipogeniczne. Ponadto poprawia zaburzona gospodarke glukozowa i aktywuje sciezke AMPK(spekuluje sie ze polepsza insulinoopornosc). 5)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25518891
  • Ekstrakt z ryzu jasminowego rzjasnia skóre i ma dzialanie przeciwzmarszczkowe(ujedrnia i wygladza skore) 6)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27721049
  • Zbadno ryz Jasminowy sprzedawany w Bangkoku – w 43-44% przypadkow zawieral on arsen w ofrmie boprzyswajalnej. Wykazano ze ryz nieluskany ma 1.5 do 3.8x wiecej arsenu niz luskany. Przypomina sie o kancerogennym oddzialywaniu tego metalu ciezkiego na organizm czlowieka do czego taki wlasnie ryz moze sie przyczynic. 7)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29852463
  • Najlepiej pod wzgledem indeksu glikemicznego wypada czerwony ryz basmati ktory okreslany jest jako ryz z niskim IG (zwykly basmati – srednie IG). Czerwony bastmati zawiera takze wiecej antocyjanin czy antyoksydantow 8)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28764058
  • Zbadano probki ryzu z 3 lat(2005-2008) Z regionow Kaithal i Dehradun w Indiach. Zawieraly one ledwie wykrywalna lub nie wykrwalna ilosc pestycydow – ryz tam uprawiany uwazany jest za tem za bezpieczny. 9)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23996682
  • Z kolei z tego badania wynika, ze Indyjska odmiana ryzu basmati ma niskie IG. 10)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24772728
  • Indeksy glikemiczne ryzow basmati czy jasminowego moga sie roznic w zaleznosci na jakiej grupie etnicznej prowadzone sa badania. Sa grupy etniczne
    bardziej podatne na insulinoopornosc takie jak np.Azjaci i sa takie, u ktorych poziomy insuliny na czczo sa nizsze. 11)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25789978
  • Tutaj np. przeprowadzono badanie w ktorym poddano obrobce cieplnej 2 rozne typy ryzu Basmati – Pakistanski i Indyjski. Wykazano, ze Pakistanski mozna sklasyfikowac jako ryz o srednim indeksie glikemicznym a Indyjski o niskim. 12)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26132185
  • Profil aminokwasowy ryzu basmati wyglada mniej wiecej tak 2.82 do 4.86 g/100 g bialka to lizyna, 1.92 do 3.13g metionina, 1.67 do 4.23g tyrozyna, 3.65 do 4.91g fenyloalanina, 5.50 do 8.95g leucyna, 2.25 to 3.40g izoleucyna, 2.84 to 3.46g treonina, 3.36 do 5.33g walina 13)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24270531
  • Bardzo interesujace badanie ktore bede stosowal w przyszlosci – wykazano, ze duza zawartosc wody uzyta do ugotowania ryzu powoduje zmniejszenie sie zawartosci arsenu w tym produkcie diety (nadmiar wody oczywiscie jest wylewany). Wykazano ze dzieki temu mozna pozbyc sie do 45% zawartego w ryzu arsenu (w tym konkretnym badaniu ryzu Basmati). 14)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19137137
  • Plukanie ryzu w wodzie przed gotowaniem pozwoli na pozybcie sie ok.10% arsenu w nim zawartego(tutaj akurat badany byl ryz Basmati). 15)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19137137
  • Zbadano ryze (najrozniejsze w tym basmati i jasminowy) – wykazano ze z Indii i Pakistanu, ryz Basmati jest najbardziej zanieczyszczony aflatoksyna B(toksyna plesni) takze z tych miejsc raczej bym ich unikal. 16)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21623501

 

 

Post wydał Ci się wartościowy?a może po prostu mnie lubisz ;)?podziel się nim na Facebooku i go udostępnij!

Polub tego bloga na FB, gdzie znajdziesz też dodatkowe newsy, których tutaj nie publikuje https://www.facebook.com/zdrowiebeztajemnic

Literatura   [ + ]

1. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24438213
2. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28221977
3. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22488070
4. ncbi.nlm.nih.gov/pub23med/24969892
5. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25518891
6. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27721049
7. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29852463
8. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28764058
9. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23996682
10. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24772728
11. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25789978
12. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26132185
13. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24270531
14, 15. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19137137
16. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21623501

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Płatne konsultacje

Konsultacje zdrowotne
rejestracja@zdrowiebeztajemnic.pl

Darowizna edukacyjna

Jeśli podoba Ci się ten blog, wspomóż mniejszą lub większą kwotą moją edukację w zakresie medycyny (kursy/szkolenia, książki, urządzenia).

stat4u

pokoj na wynajem gdansk
masaż shiatsu gdańsk
terapia Bowena Gdańsk
Refleksoterapia Gdańsk