L-teanina – aminokwas z zielonej herbaty o nadzwyczajnych właściwościach

L-teanina to aminokwas, który występujący naturalnie w liściach zielonej herbaty, a śladowe jej ilości można znaleźć np. w podgrzybku brunatnym (Xerocomus badius) czy też  innych grzybach. Jej właściwości rozluźniające i znoszące napięcie nerwowe, wspomagające koncentrację i procesy uczenia się, są znane od dawna ale co tak na prawdę powoduje l-teanina poza w/w działaniami?

 

L-teanina a układ odpornościowy

  • Hamuje stany zapalne poprzez zahamowanie ICAM-1/NFKappaB i cytokiny IL-33 oraz zmniejsza degranulacje komórek tucznych w nadaktywnym nerwie pęcherzowym(podawana 2x dziennie)(jest to bardzo przydatne w przypadku alergików). Ponadto hamuje apoptoze i autofagię u szczurów, które miały pobudzony nerw pęcherza poprzez Substancję P(to czynnik zwiększający stany zapalne, pobudzany między innymi przez Clostridię Difficile). 1)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26828717
  • Zmniejsza stany zapalne w płucach astmatyków. 2)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27908701
  • Obniża COX-2(czyli może działać podobnie do leków NSAID takich jak aspiryna) 3)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24762604
  • Zmienia balans układu odpornościowego z Th2/Th1 na Th1/Th2 co oznacza, że na pewno polepszy stan zdrowia osób z alergiami i możliwe ze z astmą(u nich jest przeważnie dominacja układu limfocytów th2). Zwiększa poziomy dopaminy oraz 5-hydroxytroptaminy. 4)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26922362
  • Uczucie zimna(często występuje u kobiet) jest schorzeniem wywoływanym przez wirusy. Podawanie theaniny może temu zapobiec (w badaniu podawano 2x 490mg dziennie). 5)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22331996
  • Hamuje TGF beta 6)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25852135
  • Hamuje cytokinę zapalną TNF alfa 7)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25925964
  • Zwiększa wytwarzanie się interferonu gamma oraz Limfocytów T gammadelta(są jeszcze alfabeta które inaczej rozpoznają antygeny niż gammadelta). L-teanina zwiększa proliferację limfocytów T gammadelta. 8)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18156395
  • Może powstrzymać alergie. Obniża poziom immunoglobuliny IgE oraz wytwarzanie histaminy z komórek tucznych. 9)link.springer.com/article/10.1007%2Fs00726-011-0847-9 researchgate.net/publication/311096358_Inhibitory_effects_of_L-theanine_on_airway_inflammation_in_ovalbumin-induced_allergic_asthma

 

Najróżniejsze choroby w których l-teanina może pomóc

  • Po 8 tyg. suplementacji wykazuje pozytywne działanie w przypadku zaburzeń snu, depresji czy niepokoju u osób z zaburzeniami depresyjnymi. 10)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27396868 11)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21425373
  • L-theanina pomaga w przypadku problemów ze snem u schizofreników najprawdopodobniej poprzez ustabilizowanie systemu glutaminergicznego(glutaminian+glutamina). 12)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25896423
  • Niesteroidowe leki przeciwzapalne podrażniają jelita (jeśli są stosowane dłużej niż parę dni) i powodują krwawienia. L-teanina leczy podrażnienia jelit spowodowane syntetykami przeciwzapalnymi oraz hamuje substancje zapalne COX-1 i COX-2 13)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24981317
  • Może zredukować ilość ataków padaczki. 14)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23324588
  • Bardzo pomocna w przypadku Alzheimera(może blokować akumulacje amyloidu beta poprzez wpływ na białko SH-SY5Y) oraz wspomaga pamięć. 15)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19766184 16)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24710686
  • Pochodne teaniny hamują wzrost raka płuc(i napewno też innych nowotworów) in vitro i in vivo poprzez blokowanie ścieżki EGFR/VEGFR-Akt/NFKB. 17)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25138052
  • Reguluje ciśnienie krwi podczas stresu 18)ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4428023/ 19)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23107346
  • Polepsza sen u osób z ADHD (dawka 400mg dziennie) 20)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22214254
  • Podnosi poziomy serotoniny, dopaminy oraz GABA w mózgu – jeśli tak faktycznie jest, jest to dla mnie topowy suplement dla dzieci z autyzmem i coś,czego nie powinny używać dzieci z zespołem downa(tam jest przeważnie nadmiar GABA) 21)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482 22)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9566605

 

 Działanie neuroprotekcyjne l-teaniny

  • Zwiększa poziomy glutationu w mózgu w momencie wysokiego stresu oksydacyjnego i neurotoksyczności. 23)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27698535
  • Działa neuroprotekcyjnie w przypadku Choroby Parkinsona. Zwiększa GDNF(jest to czynnik wzrostu nerwów pochodzenia mózgowego). 24)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18452993
  • Podczas chronicznego stresu zostają zaburzone zdolności kognitywne oraz wzrasta stres oksydacyjny w organizmie, poziomy kortyosteronu i katecholamin zostają zaburzone. L-teanina odwraca wszystkie w/w procesy spowodowane stresem dzięki czemu można przyjąc, że pełni funkcje protekcyjne względem chronicznego stresu. 25)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23395732 26)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16930802
  • Pełni funkcje protekcyjną względem komórek siatkówki oka 27)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26687755
  • Chroni przed neurotoksycznością glutaminianu co jest zdecydowanie potrzebne w niektórych przypadkach Stwardnienia Rozsianego 28)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23097345
  • Redukuje peroksydację lipidów w mózgu 29)ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4428023/
  • L-theanina zwiększa poziomy Acetylocholinoesterazy(może to być dobra opcja dla osób z przewlekłymi fascykulacjami), obniża poziomy tlenku azotu, zwiększa poziomy antyoksydantów. Ochrania architektóre mózgu narażoną na neurotoksyczność(substancji z zewnątrz) 30)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26826962
  • Jak już wcześniej wspomniałem hamuje apoptozę zmieniając stosunek białek odpowiedzialnych za życie komórki (Bax/Bcl2) także napewno nie nadaje się ta substancja w czasie nowotworów gdzie stosunek Bax/Bcl2 powinien być odwrotny tj.powinno być promowane hamowanie Blc2 a zwiększanie Bax. Kadm aktywuje ścieżkę PI3k/Akt co także powinno być hamowane w czasie nowotworów – l-theanina hamuje toksyczność kadmu. 31)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26164708
  • Przywraca prawidłowe poziomy uprzednio obniżonych enzymów antyoksydacyjnych SOD(dysmutaza nadtlenkowa), GSH(glutation), CAT(katalaza) i SDH(succinate dehydrogenase). 32)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24325390
  • Ochrania przed neurotoksycznością aluminium(metal ten powoduje zmiany patalogiczne w korze mózgowej,móżdżku i hipokampie). 33)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24654859
  • L-teanina jest słabym antagonistą receptorów NMDA, działa hamująco na wydzielanie glutaminianu i może nieznacznie obniżać poziom tego neuroprzekaźnika 34) Kimura, K., Ozeki, M., Juneja, L. R., & Ohira, H. (2007). l-Theanine reduces psychological and physiological stress responses. Biological Psychology, 74(1), 39-45.

 

Inne właściwości l-teaniny

  • Wraz z innymi substancjami zawartymi w zielonej herbacie(wykazuje synergizm) polepsza jakość spermy 35)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2690246
  • Ochrania wątrobe przed jej alkoholowym stłuczeniem poprzez wzmocnienie działania enzymów antyoksydacji 36)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22019691 37)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22583898
  • Redukuje ‘efekt nagrody’ który występuje po dostarczeniu nikotyny. Hamuje nadmiernie pobudzone receptory acetylcholiny nikotynowej(nAChR), które zostały pobudzone przez nikotynę. Może to wspomóc walkę z nałogiem palenia. 38)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23233221
  • Pobudza ścieżkę ERK/eNOS co porwadzi do zwiększonej produkcji tlenku azotu wpływając tym samym na zdrowie układu kardiologicznego. 39)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22819553
  • Osłabia symptomy odstawienia opioidów(np.morfiny). 40)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935630
  • Pobudza mózgowy czynnik wzrostu nerwów (BDNF) w hipokampie oraz receptory NMDA 41)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21861094
  • Obniża kortyzol zwiększając DHEA 42)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21617527
  • Działa synergicznie z kofeiną – 97mg l-teaniny i 40mg kofeiny znacząco poprawia koncentrację uwagi, podnosi wydajność poznawczą, niweluje zmęczenie i delikatnie stymuluje układ nerwowy. 43)Einöther, S. J. L., Martens, V. E. G., Rycroft, J. A., & De Bruin, E. A. (2010). l-Theanine and caffeine improve task switching but not intersensory attention or subjective alertness. Appetite, 54(2), 406-409.
  • Wykazuje działanie przeciwlękowe. Może być bardzo pomocna w przypadku schizofrenii 44)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15378679 45)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21208586
  • Kofeina plus teanina (działając synergicznie) polepszają funkcje kognitywne i zwiększają wydajność organizmu. 46)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18681988
  • Stosowana nawet w wysokich dawkach nie wykazuje żadnych skutków ubocznych. 47)ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16759779
  • Redukuje trójglicerydy we krwi 48)iv.iiarjournals.org/content/18/1/55.long
  • Może zmniejszyć wagę ciała i ilość spożywanych pokarmów 49)iv.iiarjournals.org/content/18/1/55.long

 

Dawkowanie l-theaniny

Moja propozycja dawkowania dla dzieci autystycznych i tych, którzy mają ciągłe problemy żołądkowo-jelitowe. 50mg – 2x dziennie przez 5dni a następnie 100mg 3x dziennie(jeśli reakcja na 50mg jeśli nic negatywnego się nie dzieje). Dla dorosłych to samo tylko po po 5dniach dawek 100mg przejść na 2-3x 200mg.

 

Jaką l-theanine mogę polecić?

Wersje 100mg która można łatwo podzielić na pół ewentualnie wziąć podwójną dawkę, która zawiera dodatkowo zieloną herbatę ale bez kofeiny(ważny w przypadku młodych osób) można kupić tutaj  lub czystą l-teaninę stad

 

 

Post wydał Ci się wartościowy?a może po prostu mnie lubisz ;)?podziel się nim na Facebooku i go udostępnij!

Polub tego bloga na FB, gdzie znajdziesz też dodatkowe newsy, których tutaj nie publikuje https://www.facebook.com/zdrowiebeztajemnic

Literatura   [ + ]

1. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26828717
2. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27908701
3. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24762604
4. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26922362
5. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22331996
6. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25852135
7. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25925964
8. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18156395
9. link.springer.com/article/10.1007%2Fs00726-011-0847-9 researchgate.net/publication/311096358_Inhibitory_effects_of_L-theanine_on_airway_inflammation_in_ovalbumin-induced_allergic_asthma
10. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27396868
11. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21425373
12. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25896423
13. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24981317
14. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23324588
15. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19766184
16. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24710686
17. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25138052
18, 29. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4428023/
19. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23107346
20. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22214254
21. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482
22. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9566605
23. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27698535
24. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18452993
25. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23395732
26. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16930802
27. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26687755
28. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23097345
30. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26826962
31. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26164708
32. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24325390
33. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24654859
34. Kimura, K., Ozeki, M., Juneja, L. R., & Ohira, H. (2007). l-Theanine reduces psychological and physiological stress responses. Biological Psychology, 74(1), 39-45.
35. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2690246
36. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22019691
37. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22583898
38. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23233221
39. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22819553
40. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935630
41. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21861094
42. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21617527
43. Einöther, S. J. L., Martens, V. E. G., Rycroft, J. A., & De Bruin, E. A. (2010). l-Theanine and caffeine improve task switching but not intersensory attention or subjective alertness. Appetite, 54(2), 406-409.
44. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15378679
45. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21208586
46. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18681988
47. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16759779
48, 49. iv.iiarjournals.org/content/18/1/55.long

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Darowizna edukacyjna

Jeśli podoba Ci się ten blog, wspomóż mniejszą lub większą kwotą moją edukację w zakresie medycyny alternatywnej (kursy/szkolenia, książki, urządzenia).

Najbliższe artykuły
  • Późniejsze zaciśnięcie i przecięcie pępowiny przy porodzie i prozdrowotne skutki tego działania
Archiwum
stat4u

pokoj na wynajem gdansk